Werkvormen

Bij de therapie maak ik gebruik van verschillende werkvormen. Praten is het meest gebruikelijk bij een psychologische behandeling, maar ook lichaamsgericht en creatief werk zijn mogelijk en het doen van oefeningen. Hieronder kun je meer lezen over mijn manier van werken.

Praten

Praten is een belangrijk onderdeel van de therapie. Ik hoor graag wat je vindt, denkt, ervaart en wil. Jij kunt me laten weten wat er in je omgaat door daarover te vertellen. Ik vind het belangrijk om je goed te begrijpen, dus zal doorvragen wanneer ik je niet helemaal snap. Ook stel ik vragen om je te helpen jezelf te begrijpen of anders tegen dingen aan te gaan kijken. Naast dat ik luister en vragen stel, vertel ik je wat ik vind, denk, ervaar en wil. Dat doe ik zonder over je te oordelen en alleen wanneer ik denk dat jij er iets aan zult hebben. Ik zie het als samen hardop onderzoeken en al pratende verder komen.

Ervaren

Maar soms heeft het meer effect om naast praten ook op andere manieren met elkaar te werken. Want gek genoeg kan praten ook afstand scheppen, afstand tot jezelf en tot de ander. Met praten kun je makkelijk ‘in je hoofd’ blijven zitten, op zoek naar analyses en inzicht. Maar inzicht alleen is niet voldoende. Om te veranderen is het ook nodig om te ervaren wat er is en nieuwe ervaringen op te doen. Om die reden maak ik ook gebruik van oefeningen, lichaamsgericht werk en creatieve werkvormen.

Andere werkvormen

Oefeningen, lichaamsgericht werk en creatieve werkvormen kunnen je helpen werkelijk te ervaren wat er aan de hand is, wat je nodig hebt en hoe je het anders zou kunnen doen. Een oefening zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat je positieve gedachten gaat bedenken in plaats van altijd maar die doemscenario’s of dat je technieken gaat aanleren om te stoppen met piekeren. Een voorbeeld van lichaamsgericht werk is dat ik je help stil te staan bij wat je allemaal in je lijf gewaar wordt of dat je gaat experimenteren met hoe je je grenzen aan kunt geven. En creatief bezig zijn, bijvoorbeeld tekenen en schilderen kan helpen om op een andere manier je gevoelens te uiten. 

Zorg op maat

Ik werk vanuit verschillende theoretische en praktische stromingen. Daarbij maak ik gebruik van o.a. principes uit de cognitieve gedragstherapie, ervaringsgerichte therapie, gestalttherapie, kortdurende oplossingsgerichte therapie, interpersoonlijke therapie, emotionally focussed therapy en systeemtherapie. Welke principes het meest op de voorgrond staan, hangt af van wat je nodig hebt. De rode draad is wel altijd ervaringsgericht werken. Dit betekent dat we vooral stilstaan bij wat er nu gebeurt. Daardoor werk ik niet met protocollen en standaard behandelmethodes, maar lever ik zorg op maat.

Overleg

In overleg met jou kijk ik welke werkvorm het beste bij je past en wat er op dat moment nodig is om verder te komen in je proces. We doen alleen dingen waar jij het mee eens bent.